MiniRacing?

Hvad er MiniRacing og hvad går det ud på?

Den meget korte udgave er, at MiniRacing er det korte og smarte navn for den gode gamle hæderkronede scalextricracerbane, som havde sin storhedstid i 70’erne og 80’erne. I dag er bilerne langt mere detaljerede og sporten indeholder langt mere mikroteknik end dengang. I dag bliver bilerne vægtet og tunet via udskiftning af motorer og gear. Tuningen er dog oftest styret af et regelsæt gældende for den pågældende klasse.

Er MiniRacing så bare én type biler, på én type bane?

Nej, det ville næsten være for nemt 😉

MiniRacing har en yderligere underopdeling, nemlig:

Slotracring

Typisk træbane, hvor sporet bilen kører i er fræset ned i pladen og herefter påmonteret strøm. Fokus er høj hastighed, mere end bilernes lighed til den virkelige verden. I Slotracing kører man både med biler i størrelsesforholdet 1:32 og 1:24. Typisk er der helt klare regler nationale regler for kørsel i denne klasse. Disse regler administreres af Dansk MiniRacing Union (DMRU).

Scaleracing

Køres både på Træ- og plasticbane, men her er fokus på, at bilerne skal ligne de rigtige. Det betyder ikke, at man ikke gør hvad man kan for, at bilerne skal køre rigtig hurtigt, selvfølgelig gør man det, men det betyder, at en given bil i højere grad ligner dens original i den virkelige verden. Man kører også her med biler både i størrelsesforholdet 1:32 og 1:24 – men naturligvis ikke samtidig 😉

Typisk er der helt klare regler nationale regler for kørsel i denne klasse. Disse regler administreres af Dansk MiniRacing Union (DMRU).

SuperTuning

Plastikbane med fokus på hastighed dvs bilen må se ud som man har lyst, være modificeret som man har lyst. Det handler “kun” om, at komme først over målstregen efter at have kørt et specificeret antal omgange. Der er for de enkelte klasser forskellige regler, men disse har ofte blot til formål, at udfordre føreren på teknologivalg eller kørestil.

Gulvracere er typisk SuperTuningkørerer, i det de “bare” drømmer om, at køre superhurtigt og bilens historieske udtryk er sekundært. De fleste starter som Gulvracere, går videre til SuperTuning, for at “ende” med at køre enten slot- eller scaleracing – men helt fint, hver ting til sin tid 😉

Lukket for kommentarer.